Genom Högländerna till Edinburgh

Upplev Skottlands många höjdpunkter i färgstarka oktober – i de kärva högländernas rike. Vi färdas med ångkraft från historiska Fort William mot porten till Hebriderna, med båt i Rob Roys spår på Loch Lomond och i högsta modernitet för att uppleva slussningen på Falkirk Wheel. En resa med moderna tekniska innovationer och viktoriansk elegans genom högländerna, Stirling och Edinburgh!

De kärva högländarnas rike bland dalgångar, hedar och berg har både en dramatisk historia med fejder mellan klaner, kärva lorder i kilt och ljudet av säckpipor och vackra vyer över hedar med betande får, blånande kullar och glittrande sjöar. Här i Skottlands högländer får tågromantikern sitt lystmäte ombord på ångtåget från högländernas Fort William till kustens pärla Mallaig. Vi reser i skuggan av Storbritanniens högsta topp Ben Nevis men även genom de ljuvliga skogsområdena i Trossachs med besök i pittoreska Callander. Vi ser ett par av landets finaste exempel på ingenjörskonst, The Falkirk Wheel, världens första roterande båtsluss och ingenjör ”Betong-Bob” McAlpines fantastiska viadukt Glenfinnan som vi reser över med ångtåg. Skottlands historiska sjölandskap spelar stor roll under resan när vi gör en båttur på Loch Lomond i Rob Roys spår och njuter av natursköna Loch Katrine. Vi får också uppleva skotsk slottsprakt vid klanen Campbells Inveraray Castle och Stuartkungarnas Stirling Castle.
Skottland är ett land med en dramatisk historia med fejder mellan klaner, lorder i kilt och ljudet av säckpipor. Men det är också ett land med bedövande vackra vyer över blossande hedar med betande får, blånande kullar och glittrande sjöar, så i ett episkt landskap som Skottlands högländer får romantikern lisa i själen. Resan innehåller även en dag med tid på egen hand i alltid intressanta och vänliga Edinburgh. Vi leds på ett mycket trevligt och kunnigt vis av vår svensktalande guide Fredrik Sundman som bott på Orkney och i Skottland sedan 2009. Han leder oss genom historien och upplevelserna. Vårt boende är mellanklasshotellet Buchanan Arms med halvpension.

Ciceron

Fredrik Sundman

Fredrik Sundman leder resor till Skottland. Denna nordvästra utpost i Europa har fascinerat honom sedan han var liten. Fredrik har bott här sedan 2009 och hans yngsta barn föddes till och med i Aberdeen. Nu bor han i Fife, strax norr om Edinburgh, men fram till våren 2018 låg hemmet i Kirkwall på Orkney. Ölivet är speciellt, inte minst på de vindpinade “Northern Isles” som är samlingsbegreppet för Orkney och Shetland. Trots många likheter, historiskt och kulturellt, är kontrasterna mellan ögrupperna tydliga. Välkommen att dela ölivet med Fredrik.
Läs mer

Program

Visa alla dagar
Dag 1 Sverige - Skottland med Falkirk Wheel och The Kelpies - Drymen

Efter ankomsten till Skottland möter Fredrik upp med vår privata buss för resan till vår bas för hela veckan. Innan vi ankommer vårt hotell ska vi uppleva en spektakulär teknisk innovation vid Union Canal. Här i Falkirk finns världens första roterande båtlyft, en anordning för att transportera båtar i höjdled mellan olika vattendrag med inbördes höjdskillnad och som invigdes den 24 maj 2002. Upplevelsebåtar gör en båtfärd vid New Port Downie för att färdas genom Falkirkhjulet. Union Canal ligger 25 meter ovanför Forth-Clyde-kanalen. Vår båt befinner sig i Falkirkhjulets vattenfyllda gondola som klarar att rotera tack vare Arkimedes princip. Ombord på båten upplever vi när hjulet påbörjar sin mjuka stigning 25 meter upp till Union Canal. Efter fem minuter kan vi segla ut ur Falkirkhjulet och vidare för att passera två slussar och en 150 meter lång tunnel under Antoninus mur – en del av Unescos världsarv för det romerska rikets norra gräns. Här har man en prisbelönt ljusshow som vi njuter av.

Ungefär sex km från slussarna står ett mäktigt konstverk, The Kelpies, världens näst största hästskulptur som skapades som en mötesplats för de lokala samhällena runt Falkirk. De invigdes 2014 och konstnären Andy Scott ville hylla gamla tiders skotska arbetshästar genom att skapa två 300 ton stora hästar med de ikoniska Clydesdalehästarna Duke och Baron som modeller. The Kelpies representerar en lång historia med den skotska industrins bruk av stora, kraftfulla arbetshästar för att dra vagnar, plogar och kolpråmar uppför kanalerna. De som inte minst skapade området runt Falkirk. Kelpies är mytologiska varelser som var och en har 100 hästars krafter och som symboliserar områdets styrka.

Vi installerar oss i den lilla bildsköna och livliga byn Drymen, strax utanför nationalparken The Trossarchs och mångas startpunkt för att utforska Loch Lomonds östra kust. En gång var byn plats för ett romerskt fort men romarnas tid blev kortlivad och istället blev Drymen en känd marknadstad och knytpunkt för trafiken mellan marknaderna i Falkirk och vallandet av kor från Högländerna.
Vid byns torg ligger trevliga butiker och pubar. Här ligger även mellanklasshotell Buchanan Arms Hotel & Leisure där vi bor under hela resan. På kvällen bjuds en liten välkomstdrink och en middag på hotellet. På hotellet finns inomhuspool som normalt öppnar kvart i sju på morgonen och stänger vid kl nio eller tio på kvällen.

Dag 2 I Rob Roys spår vid Loch Lomond och Inveraray Castle

Under morgonen kör vi mot Tarbet vid Loch Lomond för att njuta av Skottlands största loch, de skotska höglandssjöarna. Tarbet är det gaeliska ordet Tairbeart, som betyder näs men bokstavligen dragbåt. Den lågt belägna dalgången mellan Loch Lomond och Loch Long, som är en havsbelägen loch vid Arrochar, användes nämligen som transportväg för båtar och år 1263 drog vikingar sina långskepp mellan sjöarna för att kunna plundra Loch Lomonds strandbefolkningar. De karga omgivningarna och ändå närheten av Trossarchs nationalparks skogslandskap gör besöket speciellt – vi gör en timmeslång kryssning på sjön och här befinner vi oss i motståndsmannen Rob MacGregor hemtrakter. Under vår färd får vi höra historien om mannen som föddes i Glengyle vid Loch Katrine 1671 och bodde i Inversnaid vid Loch Lomond.

Efter det jakobitiska upproret sadlade han om, blev en respekterad boskapsuppfödare men missade att betala ett lån, blev av med sina ägor och förklarad laglös av långivaren hertigen av Montrose. Efter det hämnades Rob Roy på hertigen genom stöld av boskap, stölder och rån. Mängder av myter och legender om hans gömställen i bergen lever kvar än idag och Rob Roy är numer mest känd som en folkets hjälte – en Robin Hood-figur, mycket tack vare Daniel Defoes roman Highland Rogue, en romantiskt påhittad biografi från 1723, utgiven under pseudonym, eftersom Rob Roy fortfarande levde. År 1817 gav dessutom sir Walter Scott ut sin roman om Rob Roy som förmodligen utspelar sig under det jakobitiska upproret 1715, en äventyrshistoria om kärlek, ränker, list och svek. Två Hollywoodproduktioner om Rob Roy, en från 1953 och en från 1995 med Liam Neeson, John Hurt och Jessica Lange, spädde på myten Rob Roy. Nu är The Trossachs känt som Rob Roy Country och det finns även en vandringsled i hans spår.

Därefter färdas vi genom bergspasset vid Arrochar, som skär bergen mellan Loch Long och Loch Fyne, en bildskön plats som kallas ”Rest and be thankful”, byggd 1753 av soldater som en del av militärens väg in i Högländerna.
Vid Loch Fyne ligger klanen Campbells chief, tillika hertigen av Argylls ikoniska arvegods Inveraray Castle som vi skall besöka och kan följa med den guidade turen på engelska. Slottets interiör och dess trädgårdar är minst sagt imponerande och vackert beläget. Slottet hade även en roll i tv-serien Downton Abbeys tredje säsong, i rollen som Duneagle Castle. Klanen Campbell har residerat här sedan 1220-talet och ett Inveraray Castle har stått här sedan 1400-talet.

Dagens imponerande slottsversion inspirerades av en teckning av Vanbrugh, mannen som byggde Blenheim Palace och Castle Howard på 1700-talet då grundstenen lades 1746 men slottet skulle designas av arkitekterna Roger Morris och William Adam i en modern eklektisk barock, palladisk och gotisk design. Fyrtiotre år senare kunde slottet färdigställas av William Adams söner. Slottet drabbades av brand 1817, varpå en tredje våning och de koniska taken till tornen tillkom. Dagens hertig har residerat här sedan 2001. Vi får en guidad tur av slottet och lite tid på egen hand.
Retur till Drymen och middag på vårt hotell.

Dag 3 En dag i Edinburgh

Idag reser vi till Edinburgh och vi inleder med ett besök på drottningens lustjakt Royal Yacht Britannia samt har därefter tid på egen hand i den skotska huvudstaden. Vi skall besöka den forna kungliga yachten som drottning Elisabeth II använde från 1954 till 1997. Royal Yacht Britannia ligger idag permanent vid havsterminalen i Leith. HMY Britannia byggdes 1953 och reste med de kungliga sällskapen mer än en miljon sjömil runt klotet innan hon pensionerades. Inredningen av hytter och sällskapsrum är nedtonad, inga guldkranar här inte, men ger ändå en spännande glimt av drottningens privatliv.

Säkerligen lockar en stunds flanerande på the Royal Mile från slottet förbi St Giles-katedralen, det kontroversiella skotska parlamentet, förbi Mary Queen of Scots magnifika palats Holyrood där den förre drottningen bodde under sina officiella besök till Edinburgh. Här finns mängder av butiker med allt från whisky till tartantyg på Princes street. För den konstintresserade finns National Gallery of Scotland med sin välrenommerade konstutställning av hög klass.
Då gamla stan i Edinburgh överbefolkades sent 1600-tal, inleddes planer på att skapa en helt ny fashionabel stadsdel, New Town. En arkitekttävling inleddes 1766 för att få fram en stad vars design skulle reflektera Upplysningstiden och undvika att stadens bättre bemedlade invånare lämnade Edinburgh för London, samt locka tillbaka de som redan lämnat. Vinnare blev 26-årige James Craig. Byggnationen i flera steg mellan 1760-talet till 1830-talet var då den största i världen och entusiasterna kallade staden ”Nordens Aten”. De två torgen St Andrews och Charlotte (då namngiven St George) symboliserade unionen mellan Skottland och England.
Efter en upplevelserik dag på egen hand samlas vi för returen till vårt hotell i Drymen. På kvällen äter vi en gemensam middag.

Dag 4 Djupblå Loch Katrine, smycket Callander och majestätiska Stirling Castle

Området väster om Stirling och öster om Loch Lomond är känt för sin skönhet, sina ljunghedar och skogar. Detta är den skotske partisanen Rob Roy McGregors födelseland. Både han och trakten gjordes känd av den berömde författaren Sir Walter Scott. På förmiddagen väntar ännu en minnesvärd tur på böljan den blå.

Efter en renovering är äntligen ångfartyget SS Walter Scott i bruk. Loch Katrine har lockat turister sedan inledningen av 1800-talet då sir Walter Scotts romantiska och levande beskrivningar av regionen inspirerade en hel generation viktorianska turister att lockas till dess vackra stränder. Sjön är inte bara staden Glasgows färskvattenreservoar utan i synnerhet en av de absolut mest populära och natursköna platserna i Trossachs nationalpark.

Vid den charmerande byn Callander finns möjlighet att strosa en stund på egen hand. Här ligger historiskt sett mötespunkten mellan Skottlands lågländer och The Highlands. Höga skogklädda berg omger staden som bjuder in till mängder av tehus och butiker. Redan de gamla romarna hade ett namn för platsen, Bochastle, där de byggde ett fort bredvid floden Teith under det första århundradet e Kr. Den engelske majoren Caulfeild byggde en väg hit 1743 för att uppnå ordning och fred efter jakobitupproret 1715.

På 1800-talet efter sir Walter Scotts roman Lady of the Lake fick naturområdet The Trossarchs och Callander stor berömmelse. En av turisterna som besökte området var poeten William Wordsworth och hans syster Dorothy som skrev om intrycken 1803. The Trossarchs kallas ofta ett Skottland i miniatyr med låga berg och mängder av bildsköna sjöar, lochs, liknande det engelska Lake District som även det blev ett populärt besöksmål under 1800-talet.

Stirling, Skottlands sjätte största stad, är mest känd för slottet som ruvar på höjden. Efter lunch skall vi därför bege oss till Stirling för att upptäcka dess slott, tronandes ovan landskapet på en klippa. Ett fort har stått i Stirling sedan förhistoriska tider för att ha kontroll över passagen mellan låg- och högländerna och den som kontrollerade fortet hade således makten över Skottland. Därför har såväl staden som slottet spelat en stor roll genom mycket av historien, under 12- och 1300-talen stred skottar och engelsmännen över makten och efter slaget vid Bannockburn 1314 hade England kontroll över regionen.
Förutom slottet har vi på gångavstånd många av stadens historiska hus som Argyll’s Lodging och området Top of the Town med kyrkan Holy Rude där kung James VI kröntes, vita Cowanes sjukhus, uppfört i mitten av 1700-talet som ett allmogehus för köpmän på obestånd, samt Stirlings gamla fängelse.

Men det var från Stirling Castle som Stuart-ätten valde att styra mellan 1400 – 1600-talen och här kröntes Mary Queen of Scots 1543. Under de jakobitiska upproren på 1700-talet blev Stirling åter strategiskt viktigt.
Arkitekturen visar en spännande blandning av stilar med engelska, franska och tyska influenser som även reflekterar Stuartkungarnas utrikespolitiska ambitioner. Under senare år har man restaurerat slottet och idag har man nästan nått vägs ände i att återställa den kungliga prakten i rummen som vi upplever. Vi reser åter till Buchanan Arms för en trevlig avskedsmiddag.

Dag 5 Med ånglok från Fort William till kustens Mallaig

Under morgonen väntar färd till tågstationen vid Fort William. Staden i det historiskt rika området Inverness-shire, västra Skottland ligger vid den kanten av Loch Linnhe, vid foten av Storbritanniens högsta berg Ben Nevis. Det ursprungliga fortet byggdes 1654 av Oliver Cromwells styrkor för att bevaka och kväsa lokalbefolkningen, klanen Cameron. Nästan fyrtio år senare förstärktes fortet och döptes av kung William av Orange. År 1746 belägrades fortet och dess 600 män under fem veckor av Bonnie Prince Charlies jakobitiska armé om 1.700 man.

Belägringen misslyckades och kort därefter stod slaget vid Culloden och Bonnie Prince Charlie smugglades så småningom ut ur landet med svansen mellan benen. På 1800-talet revs fortet för att ge plats åt järnvägen och Fort William var landets första stad att belysas av vattenkraft. För vän av den omåttligt populära serien Outlander gestaltas dock Fort William av Blackness Castle närmare Edinburgh.

Här stiger vi ombord på ”The Jacobite”, ångtåget som kombinerar den härliga känslan av att resa tillbaka i tiden med möjligheten att insupa de överväldigande vyerna av ett vilt och historiskt landskap i de skotska högländerna. Resan härifrån till Mallaig vid kusten räknas till en av de mest spektakulära tågresorna i världen och rutten för oss över den imponerande akveduktbron med tjugoen valv från 1898 över dalgången Glenfinnan där vi kan se ut över sjön Loch Sheil och platsen där Bonnie Prince Charlie reste sin flagga 1745, samt med den vackra Loch nan Uamh-viadukten.

Konstruktionen av den mäktiga järnvägsbron gjordes av sir Robert McAlpine, som tidigt använde nya tekniker och material i synnerhet betong, vilket gav honom smeknamnet Betong-Bob. Den färgstarke Robert McAlpine föddes i gruvsamhället Forth, lämnade skolan som 10-åring för att arbeta i kolgruvan. Senare skulle han bli murare och erkänt duktig byggare. Vid 22 års ålder grundade han sin egen byggfirma och ett av hans stora projekt var Singerfabriken i Glasgow 1882-1885 samt ett åttiotal broar och viadukter längs Lanarkshire & Ayrshires järnväg från 1884. Ett av hans mest kända tidiga projekt var just förlängningen av West Highland Railway mellan Fort William och Mallaig som vi färdas över.

Väl framme i Mallaig har du tid att njuta av kuststaden och dess utbud av restauranger, kända för sin fish and chips, krabbmackor och färsk hummer, under en lunch på egen bekostnad. Den livliga staden med spektakulärt läge var bara för knappt tvåhundra år sedan ett litet fiskeläge men nu kallas det porten till Hebriderna tack vare de många färjeförbindelser ut till öarna. År 1841 fanns endast ett litet jordbrukssamhälle, Mallaigvaig, med drygt tjugo bybor. Landägaren lord Lovat delade ut små jordlotter till de som hyrde land hos honom på mer tätbefolkade platser. Här kunde de ta upp fiske istället och få ett lite bättre liv, så befolkningsmängden ökade med drygt hundra bybor på endast tio år. När järnvägen kom hit 1901 var detta början på den blomstringstid som vi ser frukterna av idag.
Retur till Drymen för en avslutande middag och en god natts sömn.

Dag 6 Haste Ye Back!

Vi checkar ut från vårt hotell för att återvända till Sverige. Det är dags att säga farväl till Skottland för denna gång med flyg från Edinburgh, Haste Ye Back!

Resans höjdpunkter

  • Falkirk Wheel och slussning
  • De vackra båtturerna på sjöarna
  • Naturscenerierna i the Trossarchs
  • Slottsprakt på skotska maktfästen
  • Ångtågsturen över Betong-Bobs magnifika bro i Glenfinnan
  • Vår kunnige och omtänksamme guide Fredrik Sundman

Resfakta

Reslängd

6 dagar

Avresedatum

7/10

Avreseort

Stockholm/Arlanda, Göteborg och Köpenhamn

Resmål

Edinburgh - Falkirk Wheel - Drymen - Stirling - Callander - Mallaig - Fort Williams - Inveraray - Loch Lomond - Loch Katrine

Pris

Från 29 990 kr

Enkelrumstillägg

5 990 kr

I priset ingår

  • Direktflyg Stockholm – Edinburgh t/r,
  • Flygavgifter
  • Transporter
  • Entréer och visningar enligt program
  • Fem nätter på mellanklasshotell
  • Fem skotska frukostar
  • Fem trerättersmiddagar på vårt hotell med bordsvatten/kaffe/te
  • En välkomstdrink
  • Svensktalande ciceron
  • Engelsktalande licensierade guider
  • Skatt

Så här bokar du

Klicka på knappen Boka direkt och fyll i uppgifterna. När du har slutfört din bokning får du en bekräftelse och en faktura på din anmälningsavgift som ska betalas inom 10 dagar. Vi garanterar din bokning under den tiden. Datum och belopp för slutbetalning framgår av din faktura, vilket är 40 dagar före avresa, om inga anpassade villkor gäller för din resa.

Anslutningsort

Vi undersöker gärna möjligheten att resa från andra avreseorter på förfrågan och mot eventuellt tillägg.

Resplan

Dag 1. Ankomst Edinburgh – Falkirk Wheel – Kelpies – Drymen – välkomstmiddag
Dag 2. Rob Roy och Loch Lomond – kryssning – Inveraray castle – guidad tur – middag
Dag 3. besök på Royal Yacht Britannia i Edinburgh – Fri dag – middag
Dag 4. Loch Katrine båttur – Callander i The Trossarchs – Stirling Castle – middag
Dag 5. Fort William – ångtåg över Glennfinnan – Mallaig – middag
Dag 6. Hemresa

Boende

Fem nätter på mellanklasshotellet Buchanan Arms i Drymen med middagar

Resesätt

SAS

Klimat

Början av oktober i Skottland bjuder på milda dagar där medeltemperaturen på dygnet är som lägst 7 – 8 grader och som högst 13 – 15 grader. För väderprognoser närmare avresa rekommenderar vi 10-dygnsprognoser från www.yr.no, den norska meteorologiska institutets hemsida.

Valuta

Brittiska pund

Pass och visum

För dig som ska resa utomlands är det viktigt att kontrollera att ditt pass är giltigt och oskadat. Kontrollera även att passet uppfyller de regler som gäller för landet du ska besöka. Polismyndigheten utfärdar nya pass och handläggningstiden kan variera. Om du behöver ansöka om nytt pass bör du göra det omgående. Observera att det är din egen skyldighet att kontrollera vad som gäller rörande visum, extra viktigt om du har annat pass än svenskt.

Vaccination

Behovet av vaccination skiljer sig åt beroende på resmål och individuellt hälsotillstånd. För inresa till vissa länder rekommenderas vaccinationer. Kontakta din läkare, vårdcentral eller vaccinationscentral för närmare information.

Deltagarantal

Deltagarantalet på våra resor är cirka 20 - 30 personer. Vid annat deltagarantal anges det på den specifika resan.

Bra att veta

Skottland bjuder på mycket skiftande väder och kläder efter lager på lager-principen är att rekommendera samt bra promenadskor som tål lite väta. Hela leder och normal grundkondition borgar för en fin reseupplevelse med promenader på ojämnt underlag, stigar, kullerstensgator samt besök på slott med trappor och avsatser, liksom historiskt tåg och båtturer.

Avgångar

Avresa
Hemkomst
Pris
Från
Platser
2025-10-07
2025-10-12
29 990 kr
Stockholm/Arlanda
5+
2025-10-07
2025-10-12
31 490 kr
Göteborg
5+
2025-10-07
2025-10-12
31 790 kr
Köpenhamn
4
Avresa: 2025-10-07
Hemkomst: 2025-10-12
Pris: 29 990 kr
Från: Stockholm/Arlanda
Platser: 5+
Avresa: 2025-10-07
Hemkomst: 2025-10-12
Pris: 31 490 kr
Från: Göteborg
Platser: 5+
Avresa: 2025-10-07
Hemkomst: 2025-10-12
Pris: 31 790 kr
Från: Köpenhamn
Platser: 4